Układy wydechowe pojazdów eksploatowanych w ruchu miejskim mają skróconą żywotność. Wyższa jest trwałość układów w pojazdach mających duże przebiegi. W każdym przypadku zalecamy Państwu regularną kontrolę układu, przynajmniej raz w roku.
Jeśli w Państwa pojeździe wystepują nawet niektóre z poniższych usterek konieczna jest pilna naprawa układu wydechowego.
Wady kwalifikujące pojazd do naprawy i ponownego badania technicznego
- Duże nieszczelności w układzie wydechowym, powodujące między innymi:
- zanieczyszczenie powietrza, na skutek przedostawania się na zewnątrz spalin, niedopalonych w katalizatorze,
- zmianę składu spalin na wylocie układu wydechowego,
- nadmierny hałas.
- Brak rury lub tłumika.
- Uszkodzenia mocowania lub rozłączenia się jednego lub kilku elementów układu wydechowego.
- Przekroczenie maksymalnego, dopuszczalnego poziomu hałasu na skutek niewłaściwego działania układu wydechowego.
Jazda w ruchu miejskim jest główną przyczyną zużycia elementów układu wydechowego. Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie długie trasy po autostradzie przyspieszają zniszczenie tłumików wydechowych.
Krótkie przebiegi w ruchu miejskim przyczyniają się do zużycia układu wydechowego. Układ wydechowy osiąga normalną temperaturę roboczą po przejechaniu 5 km. Krótkie przebiegi w cyklu miejskim sprzyjają kondensacji spalin we wnętrzu zimnych elementów układu wydechowego. W efekcie tłumiki napełniają się wodą z zawartością kwasu, który oddziałuje na ścianki wewnętrzne. Do tego dodać należy jeszcze zmiany temperatury spowodowane częstym włączaniem i wyłączaniem silnika. Natomiast zimą, sól rozsypana na drogach powoduje korozję od zewnątrz.